Selasa, 25 Januari 2011

~ Bio-Mekanik SOLAT .. ape tu?? ~

Assalamualaikum semua.. :D

Hari2 pada musim cuti akhir tahun lalu, saya banyak mghabiskan masa dirumah.. dan hobi yang paling biasa dilakukan oleh orang perempuan ialah keluar membeli belah.. Teman akrab saya, Bonda tercinta.. inilah saat2 yang paling saya nantikan, menghabiskan masa dengan orang yg paling saya kasihi..


Namun pada satu hari, sy buat kptusan utk tinggal dirumah, kebetulan Mak akan membantu urusan Abah di bengkel keretanya.. rutin harian dijalankan seperti biasa, namun pada wktu petang, terasa boring sgt... dengan serta merta teringin berehat di anjung rumah... buku2 tersusun rapi di rak.. kbnyakannya koleksi Mak yang sukakan buku2 ilmiah, termasukla majalah Wanita kesukaannya.. terdedetik di hati, lalu menggapai sebuah buku...


Bio-Mekanik SOLAT




tajuk hadapan buku pun buat aku tertanya2 isinya.. lalu terbaca pelbagai info yg tk pernah tau langsung tentang Solat..  Rupa-rupanya Solat itu sendiri telah dikaji oleh pelbagai ilmuan tentang kelebihannya, dari aspek fizikal dan kesihatan mental..
sgt2 menarik sehingga sy terus membacanya berulang2 kali sehingga ke hari ini.. Alhamdulillah, sedikit sebanyak ilmu dapat saya aplikasikan dalam solat seharian..


InsyaAllah, buku karya Dr. Yusof Abbas ini akan saya kongsikan dlm blog ini dari semasa ke semasa.. 


Semoga kita mendapat manfaat dan disebarkan buat sahabat2 yg lain...


Wallahualam.... 

Salam Pengisian Nurani Az-Zahra :)

3 ulasan:

  1. salam.. knl una x? hehe.
    btw, nice blog.. i would like to tell u yg biomekanik sgt menarik.. klau kt ukm, ada student math yg smbung master in biomekanik walaupun bunyi mcm fizik n ada word bio.. hehe. dlu una pernah wat projek pasal ni.. biomekanik sgt berkait dgn matematik. then biomekanik jgk merupakan kajian pergerakan seluruh anggota badan kita.. right? thanks zara sbb sudi kongsi pasal biomekanik solat lam blog ni.. i interested to read it.. keep it up..
    thanks..

    BalasPadam
  2. pengemis cinta IlahiJanuari 26, 2011 2:00 PG

    Assalamualaikum wbt.
    Thumbs up for a nice and useful blog.
    Ana salute nti punya semngat nak hasilkan blog ni kerana bukan semua orang mampu untuk melakukannya.

    Sedikit perkongsian dari ana supaya kita sama2 dapat mengingatkan di antara satu sama lain :-

    INGATKAH KALIAN AKAN FIRMAN ALLAH SWT yang bermaksud :
    “2. Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? 3. Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.”
    ~ surah as saff ~

    Tujuan ana cakap pasal ni bukan nak suruh zahra berhenti blogging tapi sebagai satu peringatan agar kita tidak lupa kerana seseorang mukmin dengan mukmin yang lain laksana rumah batu, yang satu menguatkan yang lain. ( maksud hadis ).

    Di sini juga suka ana untuk memetik kata-kata al Fawaid-Ibnu Qayyim……
    “Sesungguhnya perjalan seoarang daie itu sangat panjang dan melelahkan. Ketika itu orang lalai akan hairan melihat daie menyengsarakan diri dalam kelelahan dan bertanya “sampai bila kau akan melelahkan diri?”. Dijawab daie dengan pasti “sebenarnya aku mengharapkan peristirehatan (syurga)”

    BalasPadam